ISU SEKITAR FEDERALISME DI MALAYSIA
Sistem
faderalisme sewaktu zaman pentadbiran Tunku Abdul Rahman berdepan dengan
beberapa isu. Ini melibatkan hubungan antara kerajaan Pusat dan kerajaan negari
yang dipimpin oleh dua parti yang berbeza. Pacsa pilihanraya 1959
memperlihatkan pentadbiran Kelantan dibawah PAS dan kerajaan pusat dibawah
Parti Perikatan. Akibat daripada haluan politik yang berbeza pihak kerajaan
pusat enggan bekerjasama dengan kerajaan negeri, begitu juga sebaliknya pihak kerajaan
negeri tidak mahu menerima bantuan kerajaan pusat kerana tidak mahu dilihat
dikawal pihak kerajaan pusat. Pihak kerajaan pusat enggan memberikan peruntukan
kewangan kepada kerajaan negeri malah telah menubuhkan Kelantan State Land Development Authority (KSLDA) bagi mengenepikan
kerajaan negeri dalam soal pembangunan tanah di Kelantan. Satu lagi konflik
yang timbul adalah kerana keengganan pihak kerajaan pusat membiaya kos
pembinaan jambatan Sultan Yahya Petra yang akhirnya pihak kerajaan negeri terpaksa
membayar sendiri kos pembinaan jambatan tersebut.
Kerajaan negeri
Kelantan juga mempunyai pengalaman menyaman kerajaan pusat di dalam kes kemasukkan
Sabah, Sarawak dan Singapore ke dalam pembentukkan Malaysia. Konflik yang
dibawa ke mahkamah ini, Government of the
State of Kelantan vs The Government of
Federation of Malaya and Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj, 1968 MLJ 322
kerana pihak kerajaan negeri Kelantan berpendapat kemasukkan Sabah, Sarawak dan
Singapura tidak mendapat persetujuan daripada negeri-negeri termasuk Kelantan.
Namun, keputusan mahkamah memberikan kemenangan kepada pihak kerajaan
persekutuan kerana kerajaan pusat mempunyai kuasa untuk memasukkan mana-mana
negeri ke dalam Malaysia tanpa persetujuan kerajaan negeri yang lain.
Krisis
federalisme sekali lagi timbul apabila pihak kerajaan pusat tidak memberikan
peruntukkan kewangan kepada kerajaan negeri Kelantan pada tahun 1968. Ini diakibatkan oleh pihak kerajaan negeri
Kelantan tidak berunding terlebih dahulu dengan pihak kerajaan pusat dalam
Bajet Kerajaan Negeri 1968. Ini berlaku setelah pilihanraya 1964 kerajaan
negeri Kelantan mengambil sikap berkerjasama dengan pusat dan kerajaan Pusat
bersetuju memberikan peruntukkan kewangan serta pinjaman kepada kerajaan negeri
Kelantan sebanyak 1 Juta ringgit. Dari pinjaman ini, kerajaan pusat meletakkan
beberapa syarat termasuklah keperluan untuk rundingan terlebih dahulu dalam
perangkaan bajet kerajaan negeri. Krisis kewangan kerajaan negeri ini menunjukkan
betapa besarnya kuasa kewangan yang diperuntukkan oleh perlembagaan Malaysia
seperti yang dibincangkan diatas.
Peruntukkan
perlembagaan dalam Perkara 111(2) dibuktikan melalui kes Government of Malaysia vs Government State of Kelantan (1968), MLJ 223 apabila
kerajaan mendapat kewangan daripada syarikat swasta Timbermine Industrial Corporation Co Ltd yang dianggap sebagai
pinjaman kewangan oleh pihak kerajaan persekutuan. Seperti yang telah
dibincangkan diatas, dalam perkara 111(2) Perlembagaan Malaysia menyatakan
pihak kerajaan negeri tidak dibenarkan untuk meminjam wang dari mana-mana pihak
tanpa mendapat kebenaran daripada pihak kerajaan Pusat. Namun demikian pihak
mahkamah persekutuan tidak menganggap perjanjian kewangan ini sebagai satu
pinjaman dan secara langsung tidak melanggar perkara 111(2)[1].
Dalam zaman
pentadbiran Tun Razak (1970-1976) dan Tun Hussien Onn (1976-1981) tidak ada
krisis yang besar melibatkan faderalisme kerana ketika Tun Razak, Parti Islam
Se-Malaysia (PAS) berada bersama Barisan Nasional bagi membentuk kerajaan
campuran. Namun krisis dalaman Barisan Nasional pasca Pilihanraya Umum 1974
akibat daripada perlantikan Dato Muhammad Nasir sebagai Menteri Besar Kelantan
yang akhirnya mengakibatkan PAS ditendang keluar daripada Barisan Nasional pada
tahun 1977.
Zaman
pemerintahan Dr Mahathir menerima pelbagai reaksi daripada masyarakat mahupun
politik Malaysia. Pendekatan pentadbiran beliau yang dianggap berpusat kepada
kerajaan persekutuan dan autokratik telah menimbulkan pelbagai krisis dalam
politik Malaysia. Krisis perlembagaan 1983 dan 1993 adalah yang paling ketara
selain pencabulan hak asasi manusia termasuk dalam kes pembunuhan Ibrahim Libya
dan pengikutnya di Baling. Begitu juga krisis dalaman UMNO yang berpecah kepada
UMNO baru dan Semangat 46’ menghasilkan Angkatan Perpaduan Ummah manyapu bersih
kerajaan negeri di Kelantan dalam pilihanraya umum 1990.
Titik tolak
penting dalam sejarah politik Malaysia adalah apabila Dato Seri Anwar Ibrahim
dipecat daripada UMNO dengan tuduhan rasuah dan liwat mengakibatkan kebangkitan
rakyat Reformasi 1998. Kesan daripada Reformasi 1998 adalah Barisan Alternatif
Berjaya menawan Kerajaan Negeri Terengganu dan mengekalkan kuasa Kerajaan
Negeri Kelantan. Krisis federalisme sekali lagi timbul pasca Pilihanraya Umum
ke-9 ini. Dibawah kepimpinan Perdana Menteri Dr Mahathir, Kerajaan Pusat
menggunakan kuasa persekutuan untuk mendapat pengaruh dan mengawal kerajaan
negeri.
Hak kerajaan
negeri Kelantan untuk mendapat royalti minyak dinafikan. Bercanggah dengan Tun
Abdul Razak yang menyelia pewartaan Akta Petroleum 1974, berkata Royalti 5
peratus perlu dibayar walaupun minyak ditemui di luar pesisir.
Jawapan yang
diberikan pada 12 November 1975 itu berbunyi:
“Mengikut
Perjanjian itu, tiap-tiap negeri akan menerima 5 peratus daripada nilai
petroleum yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan (onshore) atau di
luar perairan (offshore) negeri tersebut, yang dijadual oleh PETRONAS ataupun
agensi-agensi ataupun kontraktor-kontraktornya.”
Pada 9 Mei 1975,
Kerajaan Negeri Kelantan telah menandatangani Perjanjian di bawah akta 144 Petroleum Development Act 1974.
Perjanjian tersebut yang kebelakangan ini cuba pula dinafikan oleh beberapa
pemimpin BN termasuk tokoh BN Kelantan bertajuk, “Grants of Rights, Powers, Liberties and Privileges in respect of
Petroleum”.
Section 4 di
dalam perjanjian tersebut di baca seperti berikut,
“Section 4. Cash payment by the Corporation.
In return for the ownership and the rights,
powers, liberties and privileges vested in it by virtue of this Act, the
Corporation shall make to the Government of the Federation and the Government
of any relevant State such cash payment as may be agreed between the parties
concerned.”[2]
Perjanjian telah
ditandatangani oleh Menteri Besar Kelantan pada ketika itu, Datuk Mohammad
Nasir dengan Pengerusi Petronas, YM Tengku Razaleigh Hamzah. Namun adalah
malang bagi rakyat Kelantan apabila Royalti digantikan kepada wang ihsan pada
tahun 2000. Perjuangan mendapatkan hak rakyat Kelantan masih berterusan sehingga
hari ini.
PENUTUP
Secara umumnya
federalisme di Malaysia adalah merupakan sistem yang telah diamalkan sekian
lama telah terbukti memberikan signifikan positif khususya di dalam melicinkan
pentadbiran negara dan membangunkan ekonomi negara. Sistem federalisme ini juga
dapat menyelesaikan masalah perkauman di Malaysia yang masyarakatnya adalah
berbilang kaum. Ini secara lebih jelas dapat dibuktikan di negeri seperti Pulau
Pinang, Sabah dan Sarawak yang mana populasi kaum di negeri berkenaan adalah majoriti
bukan Melayu. Melalui sistem federalisme, kaum majoriti bukan Melayu dapat
mengekalkan kuasa pentadbiran dan identiti negeri mereka walaupun berada dalam
kumpulan masyarakat majmuk. Negeri-negeri yang kecil dapat peluang pembangunan
ekonomi dan bantuan kerajaan pusat yang adil disamping pentadbiran yang lebih
licin dan keselamatan yang lebih terjamin.
Namun demikian
aspek kerjasama negeri dan pusat ini dalam situasi tertentu terhalang serta
menjerumus kepada konflik apabila pemerintah negeri dan pemerintah pusat adalah
tidak sehaluan atau dipegang oleh Parti Politik yang berbeza. Dalam beberapa
kes yang dilontarkan diatas memperlihatkan sinario di Kelantan seringkali
berlaku konflik diantara Kerajaan Pusat yang di perintah oleh Barisan Nasional
dan Kerajaan Negeri oleh Pakatan Rakyat. Penyelesaian kepada konflik ini hanya
dapat dibuat jika aturan yang telah ditetapkan oleh Perlembagaan Malaysia dapat
dipegang dan diikut tanpa mengira kepentingan politik.
Muhammad Agus
Yusof, Politik Federalisme di Malaysia,
Jati, Bil 7, Disember 2002
Mohammad Agus
Yusoff, Malaysian Federalism: Conflict or
Consensus: Penerbit Universiti Kebangsaan, Bangi, 2006.
Joseph M
Fernando, The Alliance Road To
Independence: Universiti Malaya Press, Kuala Lumpur, 2009
M Guibernau, Nationalisms: The Nation State and
Nationalisme in the Twentieth Century, Polity Press, Cambridge, 1996.
B. Simandjuntak,
Malayan Federalism, 1945-1963: A Study of
Faderal Problem in a Plural Society, Oxford Press. Kuala Lumpur, 1969.
Muhammad Kamil
Awang, The Sultan and The Constitution,
Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur, 1998
Joseph M
Fernando, The Alliance Road to
Independence, University Malaya Press, Kuala Lumpur. 2009
Joseph M
Fernando, Federal Constitutions: A
Comparative Study of Malaysia and the United States, University Malaya
Press, Kuala Lumpur. 2007
Raja Nor Alaini,
A Historical Perspective of Federalism in Malaysia, International Journal of Business, Economic and Law, Vol 1, 2012
PETIKAN SURAT
YBM Tengku Razaleigh Hamzah yang dihantar kepada YAB Menteri Besar Kelantan
bertarikh 30 Julai 2009
0 comments:
Post a Comment