FEDERALISME DAN PENGAMALANNYA DI MALAYSIA - Bhgn 1.
MOHD SAIFULLAH MOHD ZULKIFLI
PENGENALAN
Federalisme atau
sistem Persekutuan adalah merupakan sistem yang diperkenalkan British sejak
sebelum merdeka bagi melicinkan sistem pentadbiran dan pengurusan ekonomi.
Pengamalan Federalisme di Malaysia memberikan pelbagai kesan signifikan dalam
ekonomi dan politik di Malaysia. Kertas ini akan membincangkan pelaksanaan
sistem Federalisme di Malaysia dengan memberi pemahaman konsep faderalisme dan
seterusnya perjalanan pelaksanaan federalisme. Kertas ini turut membuat perbandingan
pengamalan federalisme di Malaysia dan di negara lain serta memberikan gambaran
isu penting yang berlegar di sekirar federalisme di Malaysia sejak zaman
pentadbiran Perdana Menteri Pertama hingga Perdana Menteri Dr Mahathir Mohammad
bagi melihat aspek positif dan negatif sistem federalisme di Malaysia.
KONSEP FEDERALISME
Sistem federalisme
adalah merupakan sistem yang telah digunapakai sejak zaman kegemilangan Yunani
pada kurun ke 13 bagi meningkatkan keselamatan di negera-negara sekitar Yunani
dari serangan musuh. Sistem ini dipoluparkan kemudiannya oleh tokoh falsafah
Perancis, Jean Bodin yang menyatakan sistem federalism ini adalah merupakan
sistem terbaik bagi melicinkan perjalanan pentadbiran negara dan memberikan
kuasa kepada wilayah-wilayah kecil. Ini secara langsung dapat meningkatkan
pembangunan ekonomi dan keselamatan sesebuah negara. Jean Bodin melihatkan
walaupun wilayah atau negeri kecil ini terpaksa menyerahkan sebilangan kuasa
kedaulatan mereka kepada pemerintahan pusat, tetapi negeri ini diberikan kelebihan
melalui penyatuan wilayah lain secara persekutuan dan masih mengekalkan
identiti mereka.
Secara pemahaman
konsepnya federalisme seperti yang dinyatakan oleh Wheare bahawa pemerintahan federalisme adalah merupakan sistem
kerajaan yang mempunyai kuasa pusat dan kuasa negeri atau wilayah dengan
masing-masing mempunyai kuasa untuk memerintah seperti yang dipandukan oleh
perlembagaan. Secara ringkasnya ciri-ciri negara yang mengamalkan federalisme
adalah mempunyai dua bentuk kerajaan iaitu diperingkat negeri/ wilayah dan
pusat dengan masing-masing mempunyai kuasa. Federalisme hanya boleh terwujud
dengan persetujuan wilayah kecil atau negeri ini ingin bergabung antara satu
sama lain dan menyerahkan sebilangan kedaulatan kuasa negeri kepada kuasa pusat
dengan jaminan oleh perlembagaan dan masih mengekalkan identiti mereka. [1]
PELAKSANAAN FEDERALISME DI MALAYSIA
Pelaksanaan
sistem federalisme di Malaysia adalah seawal 1896 yang melibatkan negari-negeri
Melayu Bersekutu iaitu Selangor, Pahang, Perak, dan Negeri Sembilan sewaktu
sistem residen dibawah penjajah British. Sir Frank Swetthenham selaku pegawai
tadbir British merasakan negeri-negeri Melayu bersekutu ini perlu disatukan melalui
sistem persekutuan bagi melicinkan pentadbiran dan pengurusan ekonomi.
Dalam sudut yang
lain, penubuhan sistem Residensi ini bukanlah satu sistem persekutuan tetapi
perjanjian persekutuan ini sebenarnya adalah untuk memperluaskan cengkaman
kuasa penjajah British di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dalam pada masa yang
sama cuba mencerminkan bahawa penjajah British melindungi kepentingan Melayu.
Ini dapat dilihat apabila 5 Perjanjian Persekutuan (Treaty of Federation),
dalam artikel 4 menyebut bahawa Monarki bersetuju untuk melantik pegawai
British yang dikenali sebagai ‘Residency General’ yang akan mengawal selia
segala urusan pentadbiran dan kewangan kecuali dalam hal agama Islam dan adat.
Penerimaan sistem residen di empat buah negeri ini memberikan kuasa yang besar
kepada British selaku Residen Umum berbanding penasihat British dalam sistem
yang lama.
Fasa baru dalam
sistem pelaksanaan Federalisme di Malaysia adalah pada tahun 1948, sewaktu
Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu digunapakai. Perjanjian ini adalah
merupakan perjanjian yang menggantikan Malayan Union yang mendapat tentangan
hebat daripada penduduk Melayu. Malayan Union merupakan simbol kebangkitan
rakyat menentang dasar British dan kemudiannya menjadi titik tolak kepada
perjuangan menuntut kemerdekaan. Terdapat tiga intipati penting Malayan Union
iaitu mewujudkan kesatuan yang menggabungkan kesemua negeri-negeri Melayu
Bersekutu dan Negeri Selat kecuali Singapura. Secara langsung Malayan Union
menghapuskan kuasa negeri-negeri dan menggunakan sistem Unitari atau kesatuan.
Kedua adalah kesemua negeri yang berada dibawah kesatuan Malayan Union akan
diketuai oleh seorang ‘Governor-General’ yang mengawal seluruh pentadbiran
Malayan Union dan ini secara langsung mengecilkan kuasa raja-raja Melayu kecuali
dalam hal adat dan agama Islam. Intipati Malayan Union ketiga adalah sistem
kerakyatan berlandaskan ‘Jus Soli’. Jus Soli adalah pendekatan yang diambil
British dalam memberikan kerakyatan kepada mana-mana kaum berlandaskan tempat
kelahiran dan tempoh tinggal di tanah Melayu.
Pada 1 April 1946, Edward Gent dilantik
menjadi ‘Governor-General’ pertama selepas Harold MacMicheal ditugaskan
penjajah untuk mendapatkan persetujuan raja-raja Melayu. Pelaksanaan Malayan
Union dan tindakan British membelakangkan raja-raja Melayu menimbulkan
kemarahan masyarakat Melayu. Pelbagai tindakan diambil termasuk penubuhan UMNO dan
semua parti serta pertubuhan Melayu bergabung menentang pelaksanaan Malayan
Union.
Akibat
penentangan ini, penjajah British menghantar 2 orang ahli Parlimen, LD Gammans
(Parti Konservatif) dan Kolonel Rus William (Parti Buruh) untuk berbincang
dengan pimpinan Melayu dan Raja-Raja Melayu. Hasil dari perbincangan ini
cadangan yang dibuat kepada penjajah British adalah untuk mempunyai kerajaan pusat
yang kukuh dengan memberi kuasa serta pengiktirafan kepada negeri-negeri
Melayu. Akhirnya pada 1 Februari 1948 telah dilaksanakan Perjanjian Persekutuan
Tanah Melayu yang menggunapakai sistem federalisme sebagai sistem pentadbiran
antara kerajaan pusat dan kerajaan negeri[2].
Sehingga Mac
1957, satu suruhanjaya Reid telah ditubuhkan bagi merangka Perlembagaan
Persekutuan Tanah Melayu sebagai langkah penting menuntut kemerdekaan. Antara
intipati penting dalam Perlembagaan Persekutan Tanah Melayu yang diketuai oleh
Lord Reid adalah untuk mengadakan kerajaan pusat yang kuat dan kukuh disamping
kuasa-kuasa negeri yang dijamin perlembagaan, kedudukan raja-raja Melayu sebagai
raja berperlembagaan, mengadakan sistem kerakyatan seperti yang dipandukan
perlembagaan, dan menjamin kedudukan istimewa orang melayu[3].
Perlembagaan
Malaysia terdapat 15 Bahagian dengan 131 Perkara selepas kemasukkan Sabah dan
Sarawak pada tahun 1963. Dalam hal ini, Kerajaan persekutuan diberi kelebihan
kuasa berbanding Kerajaan Negeri. Ini dapat dilihat dalam aspek kewangan dan
aspek perundangan. Dalam artikel 75 menyatakan bahawa jika undang-undang negeri
yang tidak selari dengan undang-undang persekutuan, maka undang-undang
persekutuan akan digunapakai dan undang-undang negeri akan terbatal. Jadual
Kesembilan dalam Perlembagaan Malaysia juga telah menggariskan 3 senarai bidang
kuasa pusat, negeri dan bersama. Dalam senarai ini, kuasa utama adalah kepada
kerajaan pusat selebihnya seperti hal tanah, muzium, perairan dan saliran,
agama Islam dan adat adalah dibawah kerajaan negeri. Peruntukkan kewangan pula
dalam Perlembagaan Malaysia meletakkan cukai-cukai utama dan sumber kewangan
penting negara di bawah kuasa kerajaan pusat seperti yang di peruntukkan dalam
Artikel 96-112 Perlembagaan Malaysia.
PERBANDINGAN FADERALISME DI MALAYSIA DAN
NEGARA LUAR
Federalisme
adalah konsep yang digunakan pakai oleh kebanyakkan negera pasca kolonialisasi.
Antara faktor utama adalah kerana sistem ini mampu menyatukan kepelbagaian
dalam sesebuah negara seperti yang dinyatakan dalam buku Federalism in Asia oleh Bhattacharrya. Dalam beberapa fakta termasuk
yang dinyatakan oleh Guibernau melihat bahawa negara mengamalkan sistem federalisme
adalah merupakan sistem yang memenuhi tuntutan kumpulan minoriti dan ideal
kepada negara yang mempunyai pelbagai kaum.[4]
Ini dapat dilihat dalam beberapa pengamalan faderalisme di Belgium yang
berdepan dengan wilayah majoriti berbangsa Flemish dan tuntutan autonomi
diberikan berdasarkan pengamalan sistem faderalisme di Belgium. Begitu juga
dengan Kanada yang mengangkat sistem faderalisme sebagai sistem yang ideal bagi
berhadapan dengan kaum minoriti seperti golongan Quebecois. Di Sepanyol,
golongan etnik minoriti Basque, Catelonia dan Galacia menggunakan sistem federalisme
ini di Sepanyol bagi memenuhi tuntutan mereka.
Walaupun
sebenarnya sehingga hari ini tuntutan dari puak Flemish di Belgium dan puak
Quebecois masih menuntut pemerintahan sendiri atau dalam erti kata lain
kemerdekaan dari Belgium dan Kanada, tetapi sistem federalisme masih dilihat
yang terbaik dan ideal bagi memenuhi tuntutan kaum minority sekaligus
mengurangkan konflik dalam negera.
Dalam konteks
ini pengamalan federalisme di Malaysia bukanlah didorong oleh memenuhi tuntutan
etnik minoriti seperti yang dinyatakan di atas, tetapi Simandjuntak[5]
dalam tulisan beliau meletakkan federalisme di Malaysia sebagai sebuah kejayaan
kerana federalisme adalah merupakan solusi kepada masalah berkauman di Malaysia berbanding kegagalan federalisme
dalam menyelesaikan masalah perkauman di India Barat.
Federalisme di
Malaysia tidak dilihat didorang daripada faktor masalah perkauman tetapi
pengalaman federalisme di Malaysia adalah berkait rapat dengan geografi politik
negeri yang telah diamalkan sejak sebelum merdeka terutamanya melalui
Persekutuan Tanah Melayu 1948. Sebelum Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu
diperkenalkan pada 1948, pihak penjajah British cuba untuk menggunakan sistem
Unitari di Tanah Melayu melalui Malayan Union 1946-1948. Melalui Malayan Union
pihak British cuba menghapuskan kedudukan dan kuasa negeri-negeri termasuk
institusi beraja di negeri-negeri. Kuasa raja-raja Melayu termasuk kuasa
terhadap tanah nageri dihapuskan kecuali kuasa dalam hal-ewal agama Islam. [6]
Akibat tercetusnya penentangan terhadap cadangan Malayan Union ini makalah
wujudnya Perjanjuan Persekutan Tanah Melayu pada 1 April 1948 yang menolak
sistem unitari dan mengguna pakai sistem persekutuan dengan mengekalkan
negeri-negeri Melayu serta kuasa sultan.
Walaupun sistem
yang diguna pakai di Malaysia kebanyakkan adalah sistem peninggalan British,
tetapi adalah sesuatu yang menarik apabila di dalam Suruhanraja Reid mengguna
pakai sistem federalisme berbanding British yang menggunakan sistem Unitari
atau kesatuan. Dalam suruhanjaya Reid yang turut disertai oleh wakil dari
India, Pakistan dan Australia yang juga mengamalkan sistem federalisme
mengiktiraf Tanah Melayu sebagai negara persekutuan, federalisme.[7]
Dalam konteks ini Malaysia adalah lebih rapat dengan Amerika Syarikat yang
turut mengguna pakai sistem Federalisme berbanding British yang menggunakan
sistem Unitari, Kesatuan.
Amerika Syarikat
pada awalnya menggunakan sistem konfederasi yang memberikan kuasa besar kepada
negeri-negeri di Amerika Syarikat yang akhirnya tercetus pelbagai masalah
termasuk peperangan. Akhirnya pada tahun 1787 sebuah Konvensyen Perlembagaan di
Philadephia telah diadakan bagi merangka perlembagaan baru Amerika Syarikat.
Hasil daripada konvensyen ini Amerika Syarikat telah mengguna pakai sistem baru
Federalisme. Berdasarkan penulisan Dr
Joseph Fernando, Federal Constitutions: A Comprehensive Study of Malaysia and
the United State[8]
telah meletakkan bahawa Malaysia dan Amerika Syarikat berkongsi satu persamaan
yang utama iaitu memberikan kuasa yang besar kepada kerajaan persekutuan.
[1]
Muhammad Agus Yusof, Politik Federalisme
di Malaysia, Jati, Bil 7, Disember 2002
[2] Mohammad
Agus Yusoff, Malaysian Federalism:
Conflict or Consensus: Penerbit Universiti Kebangsaan, Bangi, 2006.
[3]
Joseph M Fernando, The Alliance Road To
Independence: Universiti Malaya Press, Kuala Lumpur, 2009
[4]
Guibernau, M, Nationalisms: The Nation
State and Nationalisme in the Twentieth Century, Polity Press, Cambridge,
1996.
[5]
Simandjuntak, B. Malayan Federalism, 1945-1963: A Study of Faderal Problem in a
Plural Society, Oxford Press. Kuala Lumpur, 1969.
[6]
Muhammad Kamil Awang, The Sultan and The Constitution, Dewan Bahasa Dan
Pustaka, Kuala Lumpur, 1998
[7]
Joseph M Fernando, The Alliance Road to Independence, University Malaya Press,
Kuala Lumpur. 2009
[8]
Joseph M Fernando, Federal Constitutions: A Comparative Study of Malaysia and
the United States, University Malaya Press, Kuala Lumpur. 2007
0 comments:
Post a Comment