Friday, October 28, 2011

PERDANA MENTERI DIINGATKAN JANGAN BERMAIN POLITIK DALAM ISU AZIZ BARI DAN KEBEBASAN AKADEMIK UNIVERSITI




Angkatan Muda Keadilan Selangor suka untuk mengingatkan YAB Perdana Menteri, Dato Seri Najib Razak agar tidak membuat kenyataan politik dan bermain politik dalam isu pengantungan Prof Dr Abdul Aziz Bari. Isu ini adalah jauh daripada amalan politik sempit yang diamalkan UMNO Barisan Nasional.

Perdana Menteri dan Pihak Pentadbiran Universiti Islam Antarabangsa mengumumkan penggantungan ditarik balik. Namun demikian adalah malang apabila siasatan SKMM dan Polis tetap diteruskan. Malah komputer pejabat Prof Aziz Bari sendiri difahamkan ditarik dan pelbagai sekatan lain yang dikenakan kepada beliau. Pastinya ini tidak kundusif untuk meneruskan kuliah pengajian.

Hal ini tidak seharusnya berlaku. Isu ini bukan sahaja melibatkan individu, pensyarah undang-undang universiti yang mengeluarkan pandangan tidak sealiran pemerintah, tetapi ini adalah isu yang melibatkan kebebasan akademik yang menjamin kualiti pendidikan dan masa depan generasi muda Negara.

Diakhirnya, Angkatan Muda Keadilan Selangor memandang serius sikap bermain-main pemerintah UMNO-Barisan Nasional di dalam mengendalikan isu ini. AMK Selangor mendesak agar segala sekatan dan tindakan kepada Profesor terkemuka undang-undang Negara, Dr Abdul Aziz Bari ditarik balik serta merta.

MOHD SAIFULLAH MOHD ZULKIFLI
Ketua Penerangan,
Angkatan Muda Keadilan Selangor
Merangkap,
Pengarah Biro Mahasiswa,
Angkatan Muda Keadilan Malaysia

0 comments:

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles