Saturday, July 26, 2008

TEORI 'ENGAGEMENT' DAN PERLEMBAGAAN




Diakhirnya sebenarnya kita perlu sedari dalam ini keperitan hidup ini, tidak ada mana-mana kaum yang menindas antara satu sama lain, tetapi keperitan hidup ini dirasai oleh semua kaum. Melayu , Cina, India dan minoriti yang lain semua sedang sengsara dengan keperitan yang ada. Dalam hal ini berpunca daripada faktor yang saya nyatakan sebentar tadi ditambahkan lagi sistem kepimpinan dan pentadbiran ‘Governance’ negara yang lemah.

Dalam pada masa yang sama PKPIM juga berpendirian tegas dalam beberapa isu termasuklah isu kedudukan agama Islam dan Bahasa kebangsaan dalam perlembagaan. Bahasa Kebangsaan perlu dijulang oleh semua kaum sebagai bahasa kita semua rakyat Malaysia. Faktor bahasa ini adalah faktor penyatu dan pembentuk jati diri bangsa. Bahasa Kebangsaan akan menjamin komunikasi antara kaum dan merapatkan jurang. Jika ini tidak dihormati maka akan perlaku prejudis yang tebal dan salah faham antara kaum.

Dalam hal agama Islam sebagai agama rasmi Malaysia adalah merupakan sesuatu yang lumrah dalam kontrak sosial sebuah negara, untuk mengangkat agama anutan majoriti sebagai agama rasmi. Malah, Perancis dan Turki yang ultra sekular itu pun mengangkat agama majoriti sebagai agama rasmi negara yang termaktub dalam perlembagaan mereka.

Dalam hal perlembagaan pula, kita harus sedar bahawa Perlembagaan adalah aturan, undang-undang tertinggi sesebuah negara, yang dibentuk untuk memastikan perjalanan sebuah negara.

Perlembagaan bukanlah milik mak bapa kita, atau individu tertentu, atau penduduk generasi tertentu, tetapi perlembagaan adalah undang-undang tertinggi negara yang menjadi aturan perjalanan dan perjanjian semua rakyat bagi negara yang berdaulat.


[ BACA SETERUSNYA...]

0 comments:

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles