Thursday, July 24, 2008

TEGURAN UNTUK TEMAN-TEMAN GERAKAN MAHASISWA: PENYATUAN DALAM KEPELBAGAIAN

TEGURAN UNTUK TEMAN-TEMAN GERAKAN MAHASISWA: PENYATUAN DALAM KEPELBAGAIAN
www.saifullahzulkifli.blogspot.com

Minggu lepas sewaktu satu pertemuan antara badan-badan mahasiswa diajukan soalan berhubung dengan pendirian PKPIM yang menyokong muzakarah antara UMNO dan PAS.

Badan mahasiswa, yang ‘satu’ itu, nampaknya kurang bersetuju, malah nampaknya agak berang dengan pendirian tersebut. Sehinggakan bertindak untuk menulis sebuah draf kenyataan media yang mengecam pendirian PKPIM.

Pada hari ini, jelas tertera perang kenyataan media antara PKPIM dan SMM. 'Katanya' daripada pengerusi SMM Syeikh Omar Ali, atas menjaga menjaga sensitiviti dan perasaan kaum lain, SMM menyelar kenyataan PKPIM.

Dalam hal ini sebenarnya penulis ingin menegaskan bahawa Muzakarah, atau dalam perkataan lain, dialog, mesyuarat, pertemuan, perbincangan dan sebagainya memberikan satu imej sihat dan matang kepada semua bahawa banyak masalah boleh diselesaikan melalui meja rundingan. Ini juga selaras dengan tuntutan Islam seperti mana yang telah dimaktub dalam al-Quran. Berdasarkan pengertian ini, adakah terlampau bermasalah jika diadakan muzakarah, dialog, perbincangan, pertemuan atau mesyuarat?

Sejak bilakah muzakarah, perbincangan atau dialog menjadi masalah dalam politik, atau perkauman dalam negara?

[ BACA SETERUSNYA...]

0 comments:

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles