Wednesday, November 09, 2005

Konvensyen Mahasiswa Nasional (KONMAS)


Konvensyen Mahasiswa Nasional yang di anjurkan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia setiap tahun atas dasar kesedaran yang tinggi generasi mahasiswa abad 21 memperjuangkan isu-isu pendidikan dan bahasa, sebagai aspek penting kepada dasar pembangunan negara.
PKPIM daripada awal penubuhannya di era 60-an tidak pernah mati rasa dan mati perjuangan di dalam mengangkat matabat bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan dan menjadi bahasa perantara utama dasar pendidikan kebangsaan.
PKPIM secara teguh dan tuntas menolak pelaksanaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar dalam mata pelajaran Sains dan Matematik. Semua pihak termasuk sekolah jenis kebangsaan dan pihak berkuasa perlu sedar bahawa aspek bahasa menjati elemen penting di dalam membina identiti masyarakat malaysia. dasar bahasa juga adalah merupakan ejen penyatu pelbagai kaum di Malaysia yang semua kaumnya menggunakan bahasa yang sama antara satu sama lain.
Dengan Izin Allah yang Maha Esa, pada tahun ini PKPIM akan sekali lagi menganjurkan Konvensyen Mahasiswa Nasional sekitar bulan 12 di Johor. Sebarang matlumat lanjut boleh layari www.pkpim.net atau hubungi menerusi email saifullahul_maslul@yahoo.co.uk

0 comments:

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles