Wednesday, November 16, 2005

Isu Pemakaian Tudung memperlihatkan Masalah Disiplin Pelajar yang Kian Meruncing

Isu Pemakaian Tudung Memperlihatkan Masalah Disiplin Pelajar yang Kian Meruncing.
Isu pemakaian tudung dikalangan pelajar bukan Islam sebelum ini pernah dibangkitkan oleh ahli Parlimen Batu Gajah Fong Po Kuan pada 3 April 2003 yang juga graduan UIAM, kini dibangkitkan semula apabila Ketua Pembangkang, Lim Kit Siang menerima e-surat daripada oleh seorang graduan bukan Islam Universiti Islam Antarabangsa.
Beliau yang gagal mematuhi tatacara pemakaian yang telah ditetapkan oleh pihak UIAM telah menyebabkan pihak universiti terpaksa membuat keputusan untuk tidak membenarkan beliau untuk menghadiri majlis konvokesyen UIAM.
PKPIM melihat tatacara dan kod pemakaian Pelajar UIAM yang telah termaktup di dalam IIUM Students’ Discipline Rules 2004 guidebook sebagai sesuatu yang sepatutnya dipatuhi oleh semua pelajar yang telah berdaftar di universiti tersebut.
PKPIM meletakkan isu ini bukanlah isu sentimen agama atau hak asasi manusia. Isu ini adalah merupakan isu disiplin yang melibatkan kod etika peraturan yang telah ditetapkan Universiti. UIAM sewaktu graduasi pelajarnya tidak menggunakan topi graduasi seperti yang biasa diamalkan oleh universiti lain, tetapi telah menetapkan untuk menggunakan songkok bagi lelaki dan 'penutup kepala' bagi perempuan sebagai kod pemakaian sewaktu gaduasi.
Kain penutup kepada yang disulami benang emas adalah merupakan suatu kod pemakaian protokol sewaktu majlis Konvokesyen. Pelajar-pelajar yang akan menghadirkan diri di Majlis Konvokesyen perlu untuk mematuhinya sebagai imej graduan yang berdisiplin dan hormat kepada undang-undang. Pelajar-pelajar yang menuntut di universiti tersebut dengan sukarela dan atas permintaan sendiri tanpa paksaan mana-mana pihak untuk melanjutkan pelajaran di Universiti tersebut. Justeru, wajar untuk mana-mana pelajar dan malahan mana-mana pihak sekali pun untuk patuh kepada undang-undang yang adil. Jika pelajar tersebut berasa tidak dapat mengikut atau patuh kepada undang-undang dan peraturan tersebut, kenapa memilih Universiti Islam Antarabangsa?
Malah pihak universiti di dalam buku panduan kod Pemakaiannya tidak sama sekali menyatakan istilah 'hijab' atau tudung, tetapi pihak universiti telah menggunakan istilah 'head Gear' atau penutup kepala.
Justeru, PKPIM dengan pendirian bahawa kod dan undang-undang sedia ada perlu dikekalkan atas dasar ia adalah merupakan hak universiti untuk menetapkan undang-undang tersebut dan isu ini tidak wajar dipolitikkan dan memberikan kebabasan yang seluas mungkin kepada universiti untuk bergerak dan membuat keputusan.
MOHD SAIFULLAH MOHD ZULKIFLI
Exco Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

2 comments:

Anonymous said...

Keep up the good work
» » »

Unknown said...

Oh, baru saya tau yang fong po kuan tu graduan uiam, hmm

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles