Thursday, March 12, 2009

PEMILU INDONESIA 2009: GOLKAR BERGABUNG DGN PKS?




Minggu lepas aku ke jakarta sebagai persedian untuk acara PEPIAT pada april ini. Menarik untuk berada di sana ketika ini, kerana bahang pemilunya kian terasa. Lebih dari 20 parti yang bakal bertanding, bagi pemilihan lagislatif pada april dan pemilihan presiden pada julai. Parti yang ingin bertanding dalam pemilihan presiden memerlukan 110 kerusi dalam lagislatif sekitar 25 peratus suara di lagislatif.

Menarik untuk memerhati pilihanraya presiden apabila Jusuf Kala yang ketika ini menjadi wakil presiden (Timbalan Presiden) ingin menentang Presidennya SBY. Parti yang secara lebelnya 'Islam' PKS juga bakal mungusulkan calonnya dalam pemilihan presiden. Tibanya aku bersama teman2 mahasiswa indonesia mereka menyapa aku dengan koran hari itu yang menulis dengan besar, " Jusuf Kala berforum di pentas PKS". PKS mengundang JK untuk berdiolog untuk ruang2 kerjasama antara mereka.

Menarik untuk melihat senario ini. JK daripada GOLKAR, umpama UMNO di Malaysia memerintah lebih 30 tahun dibawah kepimpinan regim suharto. PKS yang juga punya cita-cita yang tinggi di pemilihan presiden, namun hanya mempunyai 9 peratus suara di parlimen, justeru memerlukan 16 peratus lagi di pemilihan lagislatif pada april bagi melayakkannya bertanding bulan julai untuk pemilihan presiden.

GOLKAR yang mempunyai suara terbesar di parlimen ketika ini pastinya selesa dengan sistem koata pemilihan presiden ini. yang memerlukannya adalah PKS bagi mencukupkan suara tersebut.Aku fikir dalam hal ini menarik apabila melihat kelompok nasionalis-sekularis dan Islamis-mederan untuk berkerjasama. Kedua-duanya punya permainan politik yang unik dan berisiko.

Aku tidak punya masalah dengan Golkar, tetapi sedikit ironi dengan PKS ini. sikapnya, pendirian, dan jalan politik yang diambil adalah sesuatu yang oppurtunis. Bukan saja merujuk dalam hal ini, tetapi dalam peristiwa yang lain yang tidak wajar untuk aku ulas panjang bagi menjaga adab berjemaah.

Kerjasama ini mungkin akan mengusung Jusuf kala sebagai calon Presiden dan Pak Hidayat Nur Wahid sebagai calon Wakil Presiden. Aku hanya mendoakan yang terbaik. Ramai juga dikalangan kawan-kawan mahasiswa aku, yang bakal bertanding di pemilihan lagislatif nanti. Zaman mahasiswa begitu anti PKS tetapi sesudah mahasiswa calon PKS. ironi. namun yang terbaik untuk indonesia dan ummat juga yang didoakan.

SAIFULLAH ZULKIFLI
12.01 am
6 MAC 2009
Bilal

0 comments:

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles