Tuesday, November 18, 2008

ISA di US?


Aku fikirkan Amerika yang terkenal dengan promosi demokrasi, malah tajaan AS kepada organisasi pelbagai seluruh dunia untuk menggerakkan demokrasi, memperlihatkan betapa pentingnya demokrasi kepada AS. Namun demikian sangkaan aku ini mungkin boleh disangkal setelah menonton sebuah filem bertajuk 'Rendition' yang dikeluarkan pada 19 October 2007, ditulis oleh Kelley Sane dan pengarahnya Gavin Hood.

Filem ini bertanggung jawap untuk mengenalkan aku kepada sebuah akta yang ditubuhkan oleh AS, yang bernama ' Rendition Act' kata mudah yang lain adalah Internal Security Act (ISA) versi Amerika. Akta ini membenarkan penanggapan tanpa bicara, terhadap sesiapa sahaja yang disyaki pengganas atau bersubahat dengan pengganas. Akta ini membenarkan kerja-kerja 'syaitan' dilaksanakan, termasuklah penyiksaan, pemenjaraan, dan pembuhan kepada mereka yang terbabit. Yang menariknya, kebanyakkan suspek tidak diseksa atau disiasat di tanah AS kerana dianggap suci dan salah untuk menyiksa tanpa bicara, tetapi dibawa keluar oleh negara2 lain, termasuk di Kem Tahanan Gountanamo.

Menarik untuk kita memberi respon dalam hal ini adalah kerana ketakutan melampau dan tidak bertempat AS ini bukan sahaja disuarakan oleh seluruh dunia, malah disuarakan juga rakyat AS sendiri. Filem2 mutakhir banyak memaparkan kritikan kepada dasar yang dilaksakan olah AS yang dianggap mengarut dan tidak menguntungkan AS. Filem Die Hard 4, lakonan Bruce Willis dan filem Eagle Eye, memaparkan sistem keselamatan berkomputer yang dibina AS bagi menangani serang pengganas, akhirnya membawa malapetaka kepada AS sendiri.

Hal ini signifikan untuk kita pada hari ini melihat kepada kemenangan Obama salaku Presiden AS yang baru. Malah pada minggu lepas Obama mengumumkan untuk mengundurkan semula askar AS di Iraq dan penutupan Kem Tahanan Kamunting (Gaountamano). Obama yang dilihat lebih humanis melaksanakan dasar-dasar yang dilihat democratic dan aman walaupun beliau secara lantang mengatakan Pro-Israel. Dalam hal ini turut dikupas oleh Tariq Ramadhan dan beliau turut meletakkan batu peringatan di dalam kita senang maraikan kemenangan Obama jangan sehingga kita menjadi leka dan tidak sensitif kepada perkembangan.

BACA TULISAN TARIQ RAMADHAN

0 comments:

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles