Tuesday, September 23, 2008

Who Speaks For Islam?











Antara buku yang sedang saya baca sekarang adalah buku terbaru yang ditulis oleh Esposito dan Dalia Mogahed bertajuk Who Speaks For Islam?: What do Billions of muslims really Think. Satu buku yang saya rasakan semua ummat Islam terutama mereka yang terlibat dalam gerakan Islam harus baca. Oleh kerana saya masih belum habis baca buku tersebut jadi saya tidak berniat untuk membuat kupasan buku disini. Namun Demikian buku ini yang ditulis hasil daripada kajian yang dibuat sejak 2002 hasil dapatan daripada ummat Islam seluruh dunia. Menanyakan beberapa persoalan fundalmental yang menjadi permasalahan pokok kepada imej ummat Islam dan Islam itu sendiri.

Apa yang saya ingin ungkapkan disini adalah ucapan tahniah saya kepada Dalia Mogahed yang berbahas dalam satu forum bersama dgn seorang feminis terkenal Irshad Munji, TorontoCanada. Beliau telah menulis beberapa buku kontroversi termasuklah The Trouble With Islam Today: A Muslim's Call for Reform in Her Faith. dan The New Hope for Islam yang boleh di dapati dalam bahasa melayu dan dibaca secara percuma.

Bagi saya Irshad mempunyai niat yang murni untuk melihat Islam dipandang positif oleh orang bukan Islam, dan beliau mahu menegakkan keadilan dalam persektif beliau sendiri. Beliau yang kelihatan seperti seorang yang penuh kekecewaan percaya bahawa Islam adalah merupakan faktor kepada kemunduran dan kezaliman kepada kaum hawa. Dengan kefahaman ini, beliau seperti mana feminis2 yang lain menggagaskan kepada rekonstruksi al-Quran kepada fahaman2 yang dianggap lebih progressif mambela hak asasi manusia.

[ BACA SETERUSNYA...]

0 comments:

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles