Friday, August 08, 2008

FORUM MEMELUK ISLAM PERLU DILAKSANAKAN SECARA TERTUTUP OLEH MEREKA YANG SELAYAKNYA

FORUM MEMELUK ISLAM PERLU DILAKSANAKAN SECARA TERTUTUP OLEH MEREKA YANG SELAYAKNYA

Dalam keadaan masyarakat yang terbuka dan kompleks pada hari ini, kita tidak boleh bersikap apologatik dan prejudis kepada aspek perbincangan dan dialog.

Kita juga tidak boleh mengambil pendekatan 'sapu sampah ke bawah tikar' atau 'selimut ke atas, kaki ternampak'. Kita perlu selesaikan masalah yang ada dalam negara secara matang dan tulus. Atas dasar prinsip keadilan, dengan tunjangan ilmu yang benar masalah-masalah pokok dan dasar harus diselesaikan. Cuma sedihnya, masyarakat dan pemimpin kita pada hari ini hanya mampu menyelesaikan masalah peringkat permukaan 'surface', atau masalah ranting bukan masalah pokok dan penyelesaian masalah yang komprehensif.

Perbincangan dan perbahasan terhadap permasalahan pokok ini harus diselesaikan secara bersemuka dan matang, serta hanya melibatkan mereka yang ahli, selayaknya, pakar dan diadakan secara tertutup.

Tertutup disini bukanlah kerana untuk menyembunyikan sesuatu dan agenda disebalik agenda, tetapi untuk memastikan kebenaran itu berada di tempat mereka yang selayaknya agar tidak timbul salah faham dan ketegangan.

Dalam hal murtad yang berlaku pada hari ini penulis berpendapat ianya perlu dibincang dan dibahaskan. Kita sudah tidak boleh bersikap tutup sebelah mata. Cuma perbincangan seperti ini perlulah dilaksanakan oleh mereka yang selayaknya. Dalam hal ehwal ummat Islam, termasuk isu murtad ini sebenarnya memerlukan mereka yang ahli 'autoriti' dalam hal ini. Mungkin Jakim bersama-sama NGO-NGO Islam perlu duduk semeja dan menganjurkan perbahasan dalam hal ini, bukan dianjurkan oleh mereka yang celaru dan ‘oppurtunis’ dalam masyakat kita.

Kita juga perlu bersikap jujur bahawa pada hari ini masih banyak berlaku kelemahan dan kelompongan dalam hal ehwal ummat Islam, termasuk kepada mereka yang digelar 'Saudara Kita'. Kita mungkin sensitif apabila mereka ini meninggal dunia, perlu dilaksanakan dalam cara Islam, tetapi sewaktu mereka masih hidup hal ehwal kehidupan Islam mereka masih banyak yang diabaikan. Justeru sebenarnya penyelesaian dan pendekatan komprehensif perlu dilaksanakan oleh pihak berwajib dalam isu ini.

Forum dalam isu murtad ini perlu dilaksanakan tetapi mestilah menuruti lunas-lunas kebenaran dan keadilan, secara tertutup dan dianjurkan oleh mereka yang berautoriti dalam agama Islam.

MOHD SAIFULLAH MOHD ZULKIFLI

Exco Penerangan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

UIA Kuantan, 8.8.08

1.57 am

3 comments:

ahmad said...

Saya setuju dengan pandangan saudara agar 'isu-isu sensitif' dibincangkan secara tertutup terutamanya atas alasan ketenteraman awam. Bagaimanapun dalam masa yang sama, oleh kerana Islam adalah agama yang benar dan adil, kita harus berani menerangkan dan berdialog mengenai Islam secara terbuka tanpa perlu sembunyi-sembunyi. Sembunyi-sembunyi seolah-olah menunjukkan terdapat kekurangan pada Islam yang ingin ditutup.

Anonymous said...

A wide healthiness program tailored to an person resolve probably focus on sole or more specific skills, and on age-[3] or health-related needs such as bone health.[4] Tons sources[citation needed] also cite loony, societal and heartfelt fettle as an substantial vicinity of total fitness. This is regularly presented in textbooks as a triangle made up of three points, which show solid, sentimental, and mental fitness. Incarnate seemliness can also avert or act towards multifarious chronic health conditions brought on by way of ailing lifestyle or aging.[5] Working out can also serve people sleep better. To delay robust it is consequential to preoccupy in material activity.
Training

Unique to or task-oriented [url=http://www.pella.pl]fitness[/url] is a human being's power to depict in a definite vigour with a sober efficiency: after case, sports or military service. Spelled out training prepares athletes to appear as well in their sports.

Examples are:

400 m sprint: in a sprint the athlete necessity be trained to work anaerobically from one end to the other of the race.
Marathon: in this what really happened the athlete have to be trained to work aerobically and their endurance have to be built-up to a maximum.
Multifarious alight fighters and the cops officers bear typical aptness testing to end if they are qualified of the physically exacting tasks required of the job.
Members of the Partnership States Army and Army Governmental Look after have to be able to pass the Army Palpable Good shape Check up on (APFT).

Anonymous said...

AdcXiqKnyDln [url=http://xn--ecks9fz911c.seesaa.net/]nike free[/url]
TzuIoiJawEiz [url=http://adidas73.webnode.jp/]adidas[/url]LanRqiLhlTtz [url=http://adidas353.webnode.jp/]adidas[/url] KcsDujZmwAkw [url=http://adidas31.webnode.jp/]adidas スニーカー[/url] QzvDdlTvzArn [url=http://adidas76.webnode.jp/]adidas[/url]JfjSjzJkiNal [url=http://adidas2459.webnode.jp/]アディダス スニーカー[/url]YhqAhdHgzDwi [url=http://nikemenshoes.blog.fc2.com/]ナイキシューズ[/url]
CgpLsxWzmNmy [url=http://nikeshoes45765.seesaa.net/]nike free[/url]

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles