Monday, July 07, 2008

Long Walk To Freedom: Nelson Mandela



Langkah kebebasan Mandela

Edisi khas memoir Nelson Mandela diterbitkan baru-baru ini bersempena genap 90 tahun usia beliau pada 18 Julai ini. Tidak ada jalan pintas untuk kebebasan - itulah isi penting yang ingin disampaikan oleh Mandela.

Beliau mula menulis kisah hidupnya ini secara rahsia pada 1974 semasa terpenjara di Robben Island, Cape Town. Ingatannya dicungkil dengan bantuan rakan seperjuangannya Walter Sisulu dan Ahmed Kathhrada.

Manuskrip itu kemudian ditemui oleh pihak berkuasa penjara dan dirampas. Namun, dengan bantuan dua komradnya dalam penjara, Mac Maharaj dan Isu Chiba manuskrip ini dapat diselamatkan. Penulisan memoir ini diteruskan selepas Mandela dibebaskan dari penjara pada 1990.

Nelson Mandela dikenali sebagai tokoh pemimpin moral dan politik masa kini: wira antarabangsa yang mengabadikan perjuangannya terhadap penindasan ras di Afrika Selatan sehingga melayakkannya menerima Hadiah Nobel Keamanan 1993 dan menjadi Presiden kulit hitam pertama Afrika Selatan selepas pilihan raya umum April 1994.


[ Baca Seterusnya...]

0 comments:

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles