Saturday, June 28, 2008

CHOMSKY: EKONOMI DAN PEMERINTAHAN




Change. And it does arouse enthusiasm and you can understand why. Again 80 per cent of the population thinks the county is going the wrong way.

Understandable that Obama is generating "enthusiasm" For most people in the US the past 30 years have been pretty grim. Now, it's a rich country, so it's not like living in southern Africa, but for the majority of the population real wages have stagnated or declined for the past 30 years, there's been growth but it's going to the wealthy and into very few pockets, benefits which were never really great have declined, work hours have greatly increased and there isn't really much to show for it other than staying afloat.

And there is tremendous dissatisfaction with institutions, there's a lot of talk about Bush's very low poll ratings, which is correct, but people sometimes overlook the fact that congress's poll ratings are even lower.

In fact all institutions are just not trusted but disliked, there's a sense that everything is going wrong.

So when somebody says "hope, change and unity" and kind of talks eloquently and is a nice looking guy and so on then, fine.

Ini adalah merupakan kata2 yang diungkapkan oleh Noam Chomsky apabila ditanyakan al-Jazeera berhubung dgn proses pemilihan presiden yang dikaitkan dengan Obama yang bercakap tentang perubahan.

AS secara dasar beliau lihatkan sedang menuju ke jalan yang salah apabila bercakap soal pembangunan ekonomi negara, yang mana saya fikir Malaysia juga berhadapan dengan masalah yang sama.

Kos sara hidup makin tinggi tetapi hasil pendapatan tidak setimpal dengan kos tersebut. Hal ini juga berkait rapat dgn isu minyak yang sedang melanda negara.

Bagi minyak yang berharga 141 USD satu tong telah membuatkan Petronas sendiri mampu untuk menghasilkan keuntungan lebih daripada 200 juta sehari, dalam setahun lebih daripada 46.4 billion hasil keuntungan minyak. Kenaikan harga minyak jelas memberikan keuntungan yang besar kepada PETRONAS.

Hasil keuntungan ini sebenarnya mampu untuk mengangkat hasil pendapatan sesebuah keluarga, setimpal dgn kos sara hidup yang tinggi. Cuma persoalan sekarang adalah dimanakah hasil petronas itu digunakan?

Dalam permasalahan negara yang sedang berlaku sekarang, saya lihat sebenarnya diakhir permasalahan tersebut akan berputar kepada permasalahan pemerintahan, 'Good Governance'. Pemerintahan yang telus dan bertanggungjawab, 'accountable'.

Pengurusan kekayaan negara dengan bijak dan telus jadi kunci kepada pembangunan ekonomi mampan. Dalam masa yang sama juga rakyat sedar akan permasalahan subsidi yang melampau akan mengundang riak2 negatif kepada negara, memberikan kesan negatif kepada pelaburan asing.

Dalam kegawatan krisis minyak pada hari ini, bukanlah subsidi semata2 yang mejadi tuntutan rakyat. tetapi rakyat menuntut kepada pengagihan dan pengurusan kekayaan negara yang bijak dan saksama.

Ekonomi negara diatur urus dengan baik, mengambil timbang tara, ekonomi manusiawi yang melihat kepada peri penting rakyat dalam kehidupan seharian akan menjadi dasar kepada sesebuah negara.

Mungkin hanya sekadar tambahan, sebagai respon kepada apa yang kita lihat harga minyak yang melambung pada hari ini dan rakyat yang perlu merasai perihnya, apakah masih velevan dilaksanakan cukai jalan, cukai kereta import?

1.22 am, seksyen 14

1 comments:

Anonymous said...

Alla hu akhbar!!!

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles