Wednesday, April 23, 2008

TIMB MENTERI PENGAJIAN TINGGI VS KKK



MOHD SAIFULLAH MOHD ZULKIFLI

Perbandingan yang menarik jika melihat ungkapan daripada dua individu yang mempunyai ‘authority’ besar di dalam persoalan mahasiswa dan generasi muda. Pertama adalah Timb Menteri Pengajian Tinggi sewaktu perbincangan tertutup dengan beliau dan kedua adalah Prof Koo Kay Kim sewaktu menghadiri seminar hak asasi manusia dan mahasiswa anjuran pihak yang sama iaitu Kementerian Pengajian Tinggi.

Timb Menteri Pengajian Tinggi sewaktu perbincangan tersebut mungkin banyak dipengaruhi oleh latar belakang beliau yang aktif di dalam pertubuhan belia, malah beliau masih memegang jawatan sebagai timbalan Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM). Apa yang menarik untuk dikupas disini apabila mendengar pandangan belia tentang generasi muda dan definasi beliau tentang generasi muda.

Generasi muda yang disifatkan sebagai golongan ‘gila-gila’ dalam masyarakat sentiasa cenderung untuk melakukan sesuatu yang ekstrim dan melanggar batasan kerana sifat yang ‘panas’, kurang ilmu, kurang matang dan mahu kelihatan lain dari yang lain. Sifat-sifat inilah yang banyak membawa generasi muda sesetengahnya terlibat dalam gejala-gejala yang tidak sihat seperti masalah sosial, rempit, hedonistik dan sebagainya.


[ Baca Seterusnya ]

0 comments:

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles