Wednesday, April 02, 2008

Geert Wilders dari Sudut Pandang Tengah

MOHD SAIFULLAH MOHD ZULKIFKLI


Fenomena yang menghentam Islam sendiri bukanlahsesuatu yang baru dikalangan penganut agama Islam,malah terdapat lagi idea2 dan pernerbitan ynag lebihdashyat daripada Wilders. Terdapat juga ummat Islamsendiri yang menglakukkan kerja2 yang sama untukmenghancurkan umat Islam. Seperti yang kita pernahdengar Salman Rushdi dgn Satanic Verses, malah SeorangMuslim Iran, Dr Homa Darabi, yang menulis Rage againstthe Veil dan lain2 lagi.

Justeru itu saya ingin mengajak seluruh unmmat Islam untuk melihat isu 'fitna' di dari sudut yang lain.Ideaini bukanlah bemaksud saya menyokong tindakan Wilderstetapi satu unjuran sudut lain yang mengajak kepadasatu realiti bahawa budaya dialog, dampingan,kebersamaan, kasih sayang masih jauh dikalangan ummatIslam. Kelompok yang salah faham kepada Islam ini adalahhasil daripada propaganda penetrasi musuh Islam dankekurangan matlumat sebenar mengenai Islam.

Wilders sebagai salah seorang ahli parlimen di Belanda banyakmengemukan permasalah sosial, termasuklah persoalanmigrasi. Ummat Islam yang berhijrah ke belanda dimanabeliau rasakan mewujudkan budaya sendiri, mewujudkankomuniti sendiri secara 'isolated' tanpa integrasidengan nilai dan sosio-budaya di belanda. Keadaan iniakhirnya mengakibatkan prejudis yang syakwa sangkayang tinggi di dalam masyarakat non-muslim di belanda.

1 comments:

Anonymous said...

Dialog biasanya bersifat eksklusif. Realiti kehadiran imigran tidak memilih eksklusiviti untuk mendapat kesannya. Tanya saja rakyat di Malaysia tentang kebanjiran imigran bekerja di sini.

Saya kira liberal atau apa anutan sekalipun bukanlah masalahnya. Kita boleh memberi label untuk siapa saja. Saya tak pasti sama ada hukuman mati yang terpampang pada kain pemidang dalam foto posting ini boleh dikatakan islamik? Bukankah Islam sangat menggesa agar kita memelihara nyawa? Dan adakah penghinaan terhadap nabi s.a.w. itu hukumnya mati? Ramai sangat umat mahu jadi Saidina Umar r.a. yang acapkali mahu memancung orang. Mujur ada Rasulullah s.a.w. yang sentiasa mengatakan tidak untuk itu.

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles