Wednesday, April 02, 2008

DEB DAN TUNTUTAN ZAMAN



DEB DAN TUNTUTAN ZAMAN

Mohd Saifullah Mohd Zulkifli


Setelah hampir 4 dekad pelaksanaannya sejak 1971, pelbagai kritikan telah diberikan. Ini termasuklah kritikan bahawa DEB digunakan sebagai alat untuk mengkayakan sesetengah kelompok dalam negara, ianya juga mengundang rasuah dalam masyarakat. Fenomena masyarakat bumiputera yang diberi kontrak dan tender hasil kelebihan DEB, tapi apa yang berlaku kontrak tersebut dijual, kalaupun dilaksanakan diambil ringan hingga membuatkan projek itu tidak sempuna.

DEB seharusnya tidak boleh dianggap sebagai darah daging orang melayu, atau tanpa DEB habislah orang melayu. DEB bukanlah al-Quran atau Sunnah yang tidak boleh disentuh. Dasar ekonomi yang menjadi perkara pokok dalam sesebuah negara perlu dibahas dan dihadam sedalam mungkin bagi menghasilkan sebuah dasar dan kuasa ekonomi yang kukuh dan gagah. Setelah 37 tahun pelaksanaannya, tidaklah menjadi salahnya jika kita melihat kembali DEB bagi penambahbaikan atau mungkin dasar ekonomi yang diberi nafas baru yang menjawab serta menjana strategi ekonomi selaras dengan pembangunan zaman.

1 comments:

Anonymous said...

Pewaris Reformasi said...

'Dasar (pecah dan perintah) ini memberikan 2 kesan yang besar iaitu, menghasilkan prejudis dan syak sangka yang buruk pelbagai antara kaum akibat kurang komunikasi, serta dampingan kaum dan kesan kedua adalah jurang ekonomi yang ketara antara kaum, yang sering dipersalahkan adalah orang Cina yang tinggal di bandar, dirasakan menikmati pelbagai pembangunan'.

'DEB seharusnya tidak boleh dianggap sebagai darah daging orang melayu, atau tanpa DEB habislah orang melayu. DEB bukanlah al-Quran atau Sunnah yang tidak boleh disentuh'.
____________________________________

DEB akhirnya mengulang Dasar Pecah dan Perintah dari segi kesannya - prasangka dan jurang ekonomi antara kelompok kaya dan miskin merentas bangsa. Semangat besar DEB sebagai alat mencapai keadilan hilang malah semakin membengkakkan kezaliman.

Saya percaya Al-Quran dan Sunnah masih boleh disentuh dan dibincangkan. Pendapat mengatakan ianya tidak boleh disentuh saya kira pendapat yang tidak akan menghidupkan geist Islam.

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles