Monday, February 18, 2008

CIRI-CIRI KEPIMPINAN PERSPEKTIF AL-MAWARDI



CIRI-CIRI KEPIMPINAN PERSPEKTIF AL-MAWARDI

Mohd Saifullah Mohd Zulkifli

Kalau ingin berenang,

pertama teluk kedua pantai

Kalau ingin memimpin,

pertama elok kedua pandai

Bait pantun dua kerat melayu ini relevan dengan persedian pemilih di dalam menghadapi pilihan raya yang bakal menjelang. Pilihan raya adalah merupakan satu perkara besar yang bakal ditempoh oleh semua rakyat Malaysia. Ia memberikan satu signifikan yang begitu penting kepada kita selaku rakyat Malaysia yang duduk di bawah sistem demokrasi. Di dalam sistem demokrasi ini, rakyat diberikan kuasa yang besar untuk memilih kepimpinan yang bertujuan untuk membela hak rakyat dan memimpin negara selama 5 tahun akan datang.

Proses pemilihan kepimpinan negara melalui lunas demokrasi ini adalah sesuatu yang tidak boleh dipandang ringan atau enteng oleh rakyat dimana ia memerlukan satu pemilihan yang tepat memandangkan ia mampu untuk memberikan kesan yang begitu besar kepada masyarakat dan negara. Justeru itu kita wajar untuk menimbang beberapa aspek sebelum membuat keputusan untuk memilih kepimpinan.

Dalam hal ini, Islam mengambil berat di dalam soal pemilihan kepimpinan memandangkan ia memberikan peranan yang begitu besar di dalam membina ketamadunan dan survival Ummat. Ini jelas terkelihatan melalui satu kata-kata Saidina Umar al-Khattab,“Tiada Islam tanpa jamaah, tiada jamaah tanpa kepimpinan dan tiada kepimpinan tanpa taat”. Islam meletakkan kepimpinan sebagai taklif (bebanan amanah) bukan tashrif (kemuliaan). Oleh sebab inilah, kepimpinan menjadi tanggung jawab yang akan di persoalkan Allah swt tentang pelaksanaan amanah tersebut dan dengan ini dan kepimpinan dituntut untuk dilaksanakan sebaik mungkin.


[ Baca Seterusnya ]




0 comments:

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles