Wednesday, November 09, 2005

KEMBALI KEPADA BAHASA MELAYU SEBAGAI PENYELESAIAN PENDEBATAN ISU BAHASA PENGANTAR SAINS DAN MATEMATIK


KEMBALI KEPADA BAHASA MELAYU SEBAGAI PENYELESAIAN PENDEBATAN ISU BAHASA PENGANTAR SAINS DAN MATEMATIK

Sejajar dengan apa yang telah dinyatakan oleh Pengerusi Biro Pendidikan Pergerakan Pemuda UMNO, Ahmad Ikmal Ismail berhubung dengan isu pendebatan penggunaan Bahasa Ibunda dalam mata pelajaran Sains dan Matematik yang ditimbulkan oleh Parti Gerakan berkata, semua pemimpin parti komponen BN perlu menunjukkan komitmen dan pendirian yang selari dengan kerajaan. Parti Komponen BN juga perlu berada pada barisan hadapan dengan memberi penjelasan dan mempromosikan dasar itu ke peringkat akar umbi. Beliau juga mengeluarkan teguran keras kepada Gerakan kerana keputusan itu telah disepakati bersama.
Namun demikian kesepatan yang dinyatakan tercalar dengan kenyataan Timbalan Presiden Gerakan, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon pada hari Isnin yang lepas bahawa isu bahasa pengantar mata pelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa ibunda masih menjadi teras perjuangan Gerakan sejak 2002. Katanya, pembelajaran dalam bahasa ibunda adalah lebih selesa dan mudah difahami kerana murid-murid sudah biasa dengan penggunaannya.
``Walaupun Gerakan menyokong penuh pembelajaran bahasa Inggeris sebagai bahasa yang perlu dikuasai oleh setiap rakyat, namun untuk memperbaiki tahap pencapaian dalam bidang sains dan teknologi, penggunaan bahasa Melayu, Cina atau Tamil dirasakan lebih berkesan,'' katanya.
Respon yang berbeza pula dinyatakan oleh bekas Ketua Pengarah Pendidikan, Tan Sri Abdul Rahman Arshad apabila isu ini dipersoalkan dengan hak. Beliau berkata berkata, jika isu hak dijadikan alasan, Sekolah Kebangsaan (SK) sebenarnya lebih berhak memperjuangkan penggunaan Bahasa Melayu. Tambahan pula katanya, Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan yang dijadikan bahasa semua kaum di negara ini.
Bersetuju dengan apa yang telah dilontarkan olehTan Sri Abdul Rahman Arshad bahawa semua pihak perlu sedar Bahasa Melayu yang telah dinobatkan sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi, dan bahasa penghantar ilmu sejak kemerdekaan pada tahun 1957 yang kemudiannya bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi secara khusus diwartakan dalam Akta Bahasa Kebangsaan 1967 dan sebagai bahasa penghantar ilmu pula diwartakan dalam Akta Pendidikan 1961 dan kemudian dalam Akta Pendidikan 1996.
Kini isu penggunaan bahasa di dalam Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) perlu dilihat bukan hanya melalui perspektif sebagai isu pemantapan pembelajaran dan pembangunan pelajar semata-mata, tetapi ianya juga perlu dilihat sebagai isu permuafakatan dan menyantuni semua kaum di Malaysia. Melalui perspektif ini Bahasa Melayu adalah diyakini dapat menjadi ejen penyatu dan permuakatan yang mampu menyantuni semua golongan dan kaum di Malaysia.
Aspek penggunaan bahasa di dalam dasar pendidikan rata-rata menjadi isu besar di dalam pembinaan Negara-Bangsa. Mengambil pengalaman Negara jiran Singapura, bekas perdana menterinya Goh Chok Tong (Addressing The Nation, Julai 1997). Beliau berkata, “Setelah 25 tahun melaksanakan pendidikan dalam bahasa inggeris, maka mereka telah mewujudkan satu generasi muda yang tidak lagi menganut nilai-nilai China Timur”. Penggunaan bahasa di dalam dasar pendidikan secara jelas mampu untuk memberikan kesan yang besar di dalam pembinaan sebuah Negara-Bangsa dan jati diri masyarakatnya.

Malaysia jangan sampai masyakatnya sudah tidak punya jati diri dan ketandusan nilai-nilai ketimuran kerana keghairahan pelaksanaan Bahasa Inggeris. Begitu juga masyarakat melayu malahan tidak keterlaluan jika dinyatakan bukan semua golongan di dalam kaum Cina dan India bersetuju dengan penggunaan Bahasa Ibunda di sekolah jenis kebangsaan. Justeru, penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam mata pelajaran Sains dan Matematik di semua peringkat adalah merupakan jalan tengah yang terbaik sebagai jalan penyelesaian pendebatan.


­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
MOHD SAIFULLAH MOHD ZULKIFLI
Forum Lorong Tengah (FOR-LOT)

1 comments:

Anonymous said...

wlupun bahasa inggeris dikatakan sebagai satu bahasa yang agak penting pada hari, kita tidak boleh sewenang-wenangnya untuk menukarnya menjadi bahasa dalam mata pelajaran pada hari ini..kita sebenarnya tidak cuba untuk memjadikan bahasa ibunda kita sebagai satu bahasa yang terulung..

 
TouchUp by MohdSyahiran | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Eagle Belt Buckles